Morra di jobber ikke her!!! (sic.)


Mora mi jobber ikke her, sier du? Vel åpenbart gjør hun det, for ingen andre får snakke sånn til meg.

Det er utrolig hvor mye aggresjon vi godtar på norske arbeidsplasser. Passiv-aggressive lapper får henge i kjøkkenkroker (Mora di jobber ikke her! / Sett inn kaffekoppen i oppvaskmaskinen! / Hold kjøleskapet ryddig!) og på toaletter (trekk ned etter deg! (seriøst!?!) / Bruk dobørsten! /Tørk av vasken!). Fellesnevneren er at de er anonyme, nedlatende, og dårlig skjult aggressive. (jo flere utropstegn, jo sintere forfatter)
Vi stoler altså ikke på at de ansatte er i stand til å gjøre den enkleste oppgave. De må detaljstyres skriftlig. Med andre ord; Vi har ingen tillit til dere!!!
Ingen får snakke sånn til meg eller mine ansatte ansikt til ansikt. Så hvorfor i alle dager skal jeg godta at du gjør det anonymt, og hver eneste dag, hver eneste gang de henter seg en kopp eller går på toalettet? Hvordan skal jeg kunne formidle tillit i andre komplekse oppgaver, når vi ikke en gang har tillit til at teamet kan holde en kjøkkenkrok ryddig?
Moderne arbeidsplasser krever samarbeid. De krever ansatte som er i stand til å plukke opp etter hverandre, både i bokstavelig og overført betydning. Om de ikke kan rydde en kaffekopp etter hverandre uten å tilte, hva skjer når de trenger hverandres hjelp med en sak, eller en kodesjekk?
Kommunikasjonen om kaffekoppen har noe å si. Det er tonen på arbeidsplassen i mikroperspektiv. Derfor må vi som ledere tenke igjennom hvordan vi snakker til våre ansatte også i denne sammenhengen. Så istedenfor «opplysende» lapper, foreslår jeg at du:
1. Går foran med et godt eksempel. Ta med deg den jævla kaffekoppen. Ikke spør hvem som har satt den der. Plukk opp papiret noen har mistet på gulvet. Å tømme oppvaskmaskinen mens du sutrer høylytt over at det alltid er du som gjør det, er ikke å gå foran med et godt eksempel.

2. Godtar at folk er forskjellige. Selv har jeg en privat støvklut på pulten min og foretrekker minimalisme. Andre kan jobbe fint med et kaffekopp-tårn på pulten, og brødsmuler i tastaturet. Det er greit. Det er ikke vi som har støv på hjernen som skal ha all definisjonsmakt.

3. Lar de ansatte bli enige om arbeidsfordeling. Har man et godt miljø går dette av seg selv. Jeg har sett gode eksempler på at ansatte stikker hodene sammen og lager noen kjøreregler og kanskje en ansvarsliste. Som leder kan du be de ansatte komme opp med en plan for forbedring. Så må du holde deg unna, og følge reglene de ansatte blir enige om.
4. If you can't beat them, join them! Er arbeidsplassen din allerede full av nedlatende og selvgode lapper. Ta frem trollet i deg! Lag flere. Heng opp fem lapper for hver lapp som allerede er der! Kan jeg foreslå; Bruk deodorant! Hold deg for munnen når du hoster! Ikke sett ølboksen fremme på pulten din! Bruk aldri oransje sokker til grå dress!  «I forhold til» er ikke en generell preposisjon!! Bestefars vinterfrakk jobber heller ikke her! (Del dine egne forslag i kommentarfeltet!)

La oss ødelegge helvetet en gang for alle!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Not invented here

Omforent-tyranniet